pondelok 24. augusta 2015

Ako chutia kamienky


Hneď ako motorika dovolila, začala dávať všetko do pusy. A najradšej kamienky. V záhrade máme chodníky zo štrku. Neskutočne jej chutia. Tu sme sa dostali prvý krát do bodu, čo s tým, či a ako jej to zakázať. Najskôr sme ju nepúšťali na záhradu. To mi nevyhovovalo, pretože záhrada bola po preskúmaní bytu, jediné miesto, kde sa vedela na dlho zabaviť bezo mňa.
Prišla rada od kamarátky, nastriekajte kamienky octom. Chutili aj tak. Kúpili sme karimatky a nastrihané položili na chodníky. Nezabralo. Skúsila som pár kamienkov dať do uzatvoreného pohára, aby sa zahrala s pohárom. Nebavilo. Čím viac sme jej to zakazovali, vyberali z pusy, tým viac ju to bavilo. Logicky. Myslela si, že je to hra. Mňa to nebavilo ani náhodou. Brala som to ako svoje obmedzenie v tom, že ju neustále musím strážiť a zároveň aj obmedzovanie jej potreby skúmania. Ani mne by sa nepáčilo, keby mi stále niekto niečo bral z ruky. 

Tak som sa zamyslela, čo je vlastne problém a koho je to problém. Jej nie. Problém je môj. Takže, bojím sa, že sa zadusí, alebo že si poškodí sklovinu na zúbkoch? Tento strach som v sebe nenašla. Len som podľahla tlaku okolia. Začala som ju pozorovať a znovu sa uistila, že kamienky skrátka vždy vypľuje. Ani ich nehryzie, len ich "požužle" a vypľuje. Skrátka som ju nechala a verila som jej. Uľavilo sa mi. 

Ešte stále má niekto tendenciu upozorňovať ma, že dáva do pusy piesok alebo kamienky. Tak len myknem plecami, že ona to vypľuje. Neriešim. Pýtajú sa, či sa nebojím, že chytí nejakú chorobu. Nebojím. O dva týždne bude mať rok a chorá ešte nebola.

Kamienky dáva do pusy už len výnimočne. Viac ju začalo baviť vkladať ich do misiek.

1 komentár:

  1. a ze vraj pekne už oddeluju aj banán a kamienky...všetko je len o skúsenosti ..:)

    OdpovedaťOdstrániť